Deelnemers werven kost tijd en moeite. En dan haakt gemiddeld 20% van de deelnemers aan een coöperatie ook nog eens af. Gelukkig zijn vele initiatieven je al voor gegaan. Daarom hoef je het wiel niet zelf uit te vinden. Dat scheelt. Want veel coöperaties blijven steken op het uitbreiden van hun ledenbestand.

Je bent al goed bezig als coöperatie, maar je wilt graag meer deelnemers werven. Hoe pak je dat aan? Experts delen hun 13 tips voor een effectieve ledenwerving.

Tip 1: bepaal je doelgroep

De tip van Sander van Schaik, accountmanager bij Greenchoice: denk bij de werving allereerst aan de demografie van de doelgroep. Bij Greenchoice is het gros van de deelnemers tussen de 55 en 70 jaar en ligt de gemiddelde leeftijd op 58 jaar. Dit betekent dat de huidige projecten vooral de oudere generaties aanspreken. Denk dus goed na hoe je ook jongere deelnemers kunt werven.

Een bestaande energieleverancier zoals Greenchoice kan je meer inzicht in je doelgroep opleveren, als je je bij hen aansluit, aldus Frederieke Anema, marketing manager bij Greenchoice. Wat betekent dat voor je communicatiestrategie?

Tip 2: kies maatwerk voor je doelgroep

Het ligt misschien voor de hand, maar een jongere deelnemer benader je waarschijnlijk sneller via de sociale kanalen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram. Greenchoice zet daarbij bijvoorbeeld ‘advertising’ (geld voor reclame) in om bepaalde berichten vaker te laten langskomen in de tijdlijnen van social accounts van klanten. Deze advertising van berichten maakt het ook mogelijk om gericht specifieke doelgroepen in een bepaald postcodegebied (targetting) aan te spreken. Dit helpt om je doelgroepen te bereiken en te overtuigen. Immers, hoe beter de boodschap aansluit bij je doelgroep, hoe eerder deze groep geneigd is jouw product of dienst te overwegen.

Daar staat tegenover dat een wat oudere doelgroep misschien liever een (print) brochure leest of liever live vragen stelt tijdens een bijeenkomst. Tip van Willem de Vries en Johan Lok van Zon op Waterland: zij presenteerden hun plannen tijdens een gemeentelijke bijeenkomst en stonden op de jaarmarkt in Broek in Waterland. Denk ook aan andere middelen: Zon op Waterland publiceerde bijvoorbeeld in ‘Dichterbij’, het medewerkersmagazine van de Rabobank. Ook in het Eigen huis magazine verscheen een artikel. Dat zijn ook manieren die je kunt overwegen om meer bereik te creëren.

Tip 3: langs de deuren

Zeer doeltreffend. Ook gevestigde organisaties als Greenchoice doen dit vaak. Langs de deuren gaan blijft een krachtig middel om informatie uit te wisselen en dat persoonlijk te doen. Persoonlijk contact verslaat altijd telefonisch en schriftelijk contact. Denk daarbij wel aan het tijdstip. Een doelgroep voorbij de pensioenleeftijd is eerder geneigd overdag de deur te openen en thuis te zijn. Werkende mensen of jonge gezinnen tref je vaker rond etenstijd.

Tip 4: zoek de samenwerking op

We kunnen het niet genoeg benadrukken: werk vooral samen. Zoek andere initiatieven op of andere partijen en experts die raakvlakken hebben met jouw project of onderwerp. Samen sta je sterker en je hoeft zeker niet het wiel opnieuw uit te vinden.

Denk ook aan mensen met een groot gevolg (‘influencers’) in netwerken die jij niet hebt, zoals de kerk. Maak gebruik van hun netwerk of hun communicatiemiddelen. Zo komt jouw informatie misschien terecht bij mensen die je zelf nooit direct zou bereiken.

Tip 5: denk in lokale middelen

Organiseer een lokale informatiebijeenkomst waarbij experts vertellen over de mogelijkheden van een nieuw project. Maak flyers, gebruik het bestaande e-mailnetwerk van actieve mensen binnen een dorpskern of gemeente of zet een advertentie in het huis-aan-huisblaadje. Kijk daarnaast ook eens naar mogelijkheden van een lokale radiospot of een dagbladadvertentie in de lokale media. Of laat de lokale omroep een video maken, zoals Zon op Waterland deed.

Hun pro-tip? Spreek met je gemeente af dat je een pagina of stuk op de website van je gemeente krijgt waar je alle laatste informatie van je coöperatie kwijt kunt. Vaak zijn gemeenten welwillend, zeker als ze duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. (En welke gemeente heeft dit nou niet?)

Tip 6: sluit je aan bij bestaande evenementen

Ga slim om met alle lopende lokale activiteiten. Zoals een Duurzaamheidsmarkt, een braderie, een vergadering of presentatie van de gemeente. Sluit je aan, ga erheen en doe daar een presentatie. En gebruik voorbeelden van initiatieven die er al zijn. Zie ook tip 4: zoek lokale partners.

Sta je uiteindelijk op dat evenement? Leg alle contacten meteen (digitaal) vast. Zo kun je later een ‘follow up’ doen door een e-mail te versturen of een telefoontje te plegen naar geïnteresseerden. Zo heb je invloed op het proces dat mensen beslissen over je product of dienst (klantreis). Ook omdat de klantreis steeds verandert, zijn zoveel mogelijk contactmomenten belangrijk.

Tip 7: leg alle professionele taken bij één partij

Er komt misschien een tijd dat de taken je boven het hoofd groeien. Bedenk dan goed welke taken je bij vrijwilligers neerlegt en welke bij professionele partijen. “Anders word je gek.” zegt Andries Mulder van Zonnepak Welschap. Zij beseften dat ze hulp nodig hadden van een professionele partij. De coöperatie besloot een pitch uit te schrijven voor de professionele taken en kwam toen bij Greenchoice uit.

Tip 8: altijd en overal je informatie up-to-date

Zorg dat altijd en overal dezelfde informatie staat en gebruik professionele middelen zoals websites, brochures en flyers. Ontstaat er onduidelijkheid omdat er in de brochure nog een oud e-mailadres wordt genoemd? Dat kan funest zijn voor je werving. Heb je nog geen duidelijkheid over een bepaald onderwerp in je verhaal, zoals bijvoorbeeld de datum van een bijeenkomst? Communiceer dan niets. Maar leg wel uit als iets vertraging oploopt. Want: onduidelijkheid werkt afhakers in de hand.

Tip 9: persoonlijke aanbeveling

Neem jezelf als uitgangspunt. Op basis waarvan neem jij een beslissing? Ga je af op een brochure of de buurman die je iets aanbeveelt? Mensen zijn geneigd meer naar persoonlijke aanbevelingen uit hun omgeving te luisteren dan te kiezen op basis van de inhoud van een brochure. Volgens Andries Mulder is vertrouwen een krachtig argument om mee te doen en kreeg Johan Lok ooit letterlijk te horen: “Ik doe mee omdat ik je ken!”

Tip 10: iedereen ambassadeur

Persoonlijke aanbevelingen hebben over het algemeen veel effect. Heb je veel mensen in jouw coöperatie die enthousiast zijn en graag het verhaal van de coöperatie verkondigen en uitleggen? Zet deze mensen dan in, want zij zijn de echte ambassadeurs van je coöperatie. Daarnaast kan iedereen heel simpel ambassadeur zijn door stickers of posters op hun deuren of ramen te plakken, menen Johan Lok en Willem de Vries. Vergelijk het met een campagne voor een politieke partij.

Tip 11: werk met deadlines

Onthoud: een ‘ledenreis’ duurt lang. Iemand sluit zich toch meestal voor een langere tijd aan, gemiddeld zo’n 20 jaar. Logisch dat mensen daarover willen nadenken. Beslissingen hebben daarom soms druk nodig, aldus Andries Mulder. Daarom is het handig om te werken met deadlines. Maak het ook specifiek: vertel dat je een bepaalde beslissing nodig hebt voor een bepaalde datum en waarom.

Tip 12: ga de boer op

Hoe werf je een deelnemer om zijn of haar dak aan te bieden? Willem de Vries fietste langs een boerderij, dacht een geschikt dak te zien, stapte af en vroeg het de eigenaar. “Zo simpel is het, gewoon rondrijden en vragen. Ga (letterlijk) de boer op!”

Tip 13: maak het leuk!

Natuurlijk, ledenwerving is keihard werken. Zeker omdat je afhankelijk bent van veel vrijwilligers. Het is daarom belangrijk om het zo leuk mogelijk voor jezelf en jouw coöperatie te maken. “Vier vooral tussentijds overwinningen tijdens je reis. En vergeet vooral het openingsfeestje niet!”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Johan Lok en Willem de Vries (Zon op Waterland), Andries Mulder (Zonnepark Welschap), Frederieke Anema en Sander van Schaik (Greenchoice). Het artikel is geschreven n.a.v. de deelsessie '50% participatie? Hoe vind ik meer deelnemers?' tijdens het Evenement HIER opgewekt 2018.