Buurtgerichte aanpak voor ledenwerving de Bossche Windmolen West

BWW tekening

De werving van leden voor de coöperatie Bossche Windmolen West is in volle gang. Deze molen is één van de 4 molens van het windpark De Rietvelden in ’s-Hertogenbosch. Bij de molen wordt gebruik gemaakt van de postcoderoosregeling: alle huishoudens, verenigingen en bedrijven in het postcodegebied van de windmolen en de omringende postcodegebieden kunnen mee doen.

Vol inzetten op ledenwerving

De leden hoeven gedurende 15 jaar geen energiebelasting te betalen over de zelf opgewekte energie. Dat resulteert in een terugverdientijd op je investering van zo’n 6 jaar. De coöperatie Bossche Windmolen West (BWW) zet daarom vol in op de ledenwerving. Er is nu al €1,2 miljoen opgehaald bij particulieren en lokale ondernemers.

BWW richt zich, naast particulieren, ook op ondernemers en VvE’s. VvE’s hebben vaak algemene ruimtes waar elektriciteit voor wordt gebruikt, deze kunnen ze vergroenen met Bossche Windmolen Delen. Ondernemers met een kleinverbruikersaansluiting (3 x 80 Amp) kunnen ook mee doen. Voor het benaderen van ondernemers heeft BWW eerst een analyse gemaakt van het gebied. Waar wonen de leden? Welke ondernemers en welke soorten winkels zitten er in het gebied?  

Bestaande leden helpen mee: buurtambassadeurs

Daarnaast activeert coöperatie BWW bestaande leden om weer andere leden te werven. Wilma van de Poll van coöperatie BWW: ‘Dit doen we bijvoorbeeld met het organiseren van actieve ledenavonden. De laatste keer meldden zich zo’n 30 mensen die mee willen helpen. Zij benaderen vervolgens weer anderen uit hun eigen buurt om mee te helpen. Daarmee maak je je bereik steeds groter.’

Deze buurtambassadeurs voor coöperatie BWW maken zelf een plan om buren te betrekken. ‘Hierbij helpen we ze met voorbeelden van leuke buurtacties en informatie over de wijken. Er zijn veel activiteiten waar mensen BWW kunnen promoten zoals op een buurt BBQ. Denk ook aan een berichtje op een wijkappgroep en heel belangrijk: het inzetten van je eigen persoonlijke contacten in de straat.’

Mede dankzij deze buurtaanpak, waarbij leden weer andere leden werven, heeft de coöperatie nu al 560 leden. ‘Bij onze eerste ALV kwamen ruim 100 mensen. Dit was boven verwachting. Er was echt een sfeer van ‘We gaan dit gewoon doen!’.’

Neem weerstand serieus

Er is ook weerstand in de omgeving. Dit moet je serieus nemen. Het is belangrijk om omwonenden en omliggende gemeenten bij de planvorming te betrekken. En om goed te onderzoeken of er geen overlast plaats vindt door geluidhinder of slagschaduw. Er is uitgebreid onderzoek gedaan; de normen zijn voor dit windpark in stedelijk gebied nog extra aangescherpt. Wij zijn er daarom van overtuigd dat er geen gevaar is voor overlast voor omwonenden. We moeten echter wel wennen aan deze 125 meter hoge windmolens in het stadsbeeld. En daarom vinden we ook dat de directe omgeving moet kunnen participeren: dan heb je niet alleen de lasten maar ook de lusten.

‘De komende maanden gaan we nog vol door met ledenwerving. In december is het moment dat we bepalen of er genoeg deelnemers zijn om ons project met de postcoderoos door te laten gaan. Daar gaan we uiteraard heel erg ons best voor doen. We zijn al heel ver en hebben alle vertrouwen dat dit gaat lukken.’

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Wilma van de Poll van coöperatie Bossche Windmolen West.

Bekijk alle artikelen over:

Op de hoogte blijven?

Ontvang tips, artikelen, nieuws en meer! Geef hieronder aan welk thema je voorkeur heeft.

Lees voor meer informatie ons privacybeleid
Lijsten