Sinds enkele maanden is er meer beweging op de website van energiecoöperatie Blijstroom. Ook het ledenaantal neemt toe. De reden? Julia Hevemeyer kan het gemakkelijk verklaren: “Onze nieuwe communicatiestrategie heeft Blijstroom aantrekkelijker gemaakt”.

Een logo, huisstijlkleuren die op elkaar zijn afgestemd, foto’s van een fotograaf en door professionals geschreven teksten op de website: is dat nu echt nodig voor een energiecoöperatie, die toch vooral draait op vrijwilligers en idealisme? “Jazeker,” vindt Julia Hevemeijer. En als iemand het kan weten, is zij het wel. Julia coördineerde de professionaliseringsslag die energiecoöperatie Blijstroom maakte op het gebied van communicatie en zag wat het effect daarvan was. Niet alleen op de werving van leden, maar ook op de uitstraling van de organisatie als geheel.

Blijstroom begon zoals de meeste energiecoöperaties beginnen: een gedreven groep mensen neemt het heft in eigen hand en maakt samen werk van duurzame energie. In het geval van Blijstroom was het idee om in de wijk Blijdorp energie op te wekken met zonnepanelen en zo bij te dragen aan een energieneutraal Rotterdam.

Ingewikkelde teksten en onduidelijke boodschap

Zo eenvoudig als het plan klinkt, zo complex bleek de uitvoering. “Er komt heel veel bij kijken,” vertelt Julia. “We kregen te maken met ontzettend veel nieuwe informatie. Natuurlijk op technisch gebied, maar ook juridisch en financieel.” De kerngroep van coöperatie Blijstroom maakte zich al die nieuwe kennis en informatie zo snel eigen dat die ongemerkt werd opgenomen in het verhaal dat de coöperatie naar buiten toe vertelde. Dat is waar er een spreekwoordelijke kink in de kabel sloop: de nieuwe leden waar de coöperatie naar zocht, kwamen niet.

“We hadden heel lang niet in de gaten dat dit kwam doordat onze communicatie te complex was”, zegt Julia. “ Dat werd pas duidelijk toen we besloten kritisch naar onszelf te kijken. We vroegen onze vrienden en kennissen naar hun mening over onze website. Wat bleek? Zij vonden de teksten veel te ingewikkeld en de boodschap niet helder genoeg.”

Blijstroom kwam in contact met communicatiebureau Blancoo. Aanvankelijk zou het bureau een handje helpen met het professionaliseren van de website, maar al snel bleek dat professionele communicatie meer is dan een gelikte website alleen. “Blancoo begeleidde ons in de zoektocht naar ons verhaal. Wat je als groep belangrijk vindt, moet zichtbaar zijn in je communicatie om je identiteit uit te kunnen dragen. Daarbij kwamen we erachter dat we van elkaar eigenlijk niet goed wisten wat voor ons belangrijk was. We gingen er te gemakkelijk vanuit dat iedereen onze persoonlijke drijfveren deelde.”

 

blijstroom

 

Eenduidig verhaal als basis

Uiteindelijk bleken de kerngroepleden van Blijstroom zich te herkennen in waarden als ‘Samenwerken’, ‘Rotterdams’ en ‘Positiviteit’. Deze waarden vormen nu de basis voor alle communicatie. “Als je deze waarden overal in terug laat komen, wordt je verhaal eenduidig. Dat maakt het gemakkelijker om een groter publiek aan te spreken,” weet Julia inmiddels. “Met dat duidelijke verhaal in je achterhoofd vertel je ook één verhaal naar buiten toe, bijvoorbeeld tijdens  bijeenkomsten. Bovendien kun je ook beter vragen beantwoorden en het verhaal echt vanuit jezelf te vertellen.

Strategie komt pas wanneer de basis duidelijk is. Blijstroom koos ervoor zich te richten op jonge, zelfbewuste Rotterdammers, van wie duurzaamheid niet direct de eerste prioriteit is, maar die er wel warm voor lopen om hiermee samen met anderen aan de slag te gaan. “Je hebt vaak meer te winnen bij mensen die uit zichzelf nog niet veel bezig zijn met duurzaamheid.”

Herkenbaar

Met het duidelijke verhaal en de beoogde doelgroep als basis koos Blijstroom voor bijpassend taalgebruik (no nonsense), beeld (altijd herkenbaar Rotterdams), de kleuren (helder). “Dit zijn veel meer dan details. Juist deze kenmerken zorgen ervoor dat de organisatie herkenbaar is voor anderen,” legt Julia uit. Het bleef dan ook niet bij de website alleen. Ook de brieven en facturen, het logo en een format voor flyers en posters werden onder handen genomen.

Met de nieuwe communicatiestrategie presenteert Blijstroom zich nu veel professioneler. “Sommige mensen hebben daar moeite mee, maar uiteindelijk is dit noodzakelijk. De coöperatie heeft nu ook klanten met wie we moeten communiceren.” Het inschakelen van een communicatiebureau betekent echter niet dat al het werk uit handen is genomen. “Je moet zelf zorgen voor content en nu alles staat, houden we het zelf bij.” Toch was het voor Blijstroom alles bij elkaar een grote meerwaarde om een externe partij te betrekken bij de communicatie. “We merken dat meer partijen ons interessant beginnen te vinden.” En het aantal leden? “Dat is verdriedubbeld.”

Dit artikel is tot stand gekomen met dank aan Julia Hevemeijer en komt uit de brochure 'Hier gebeurt het! Burgers in de energietransitie'. 

Onderwerpen