Voor energiebesparing werken lokale energiecoöperaties samen met aannemers en installateurs. Hoe gaat dat? Wanneer kies je voor welke uitvoerende partij? En hoe geef je deze samenwerking vorm?

Goede samenwerking vraagt om wederzijds respect, duidelijkheid en het maken van goede afspraken. Waarbij het uitgangspunt vertrouwen is, ga uit van het positieve, ga op zoek naar elkaars meerwaarde. Meewerkende bedrijven moeten er ook écht achter staan. Gaan ze écht voor de doelstelling? Of staan ze bijvoorbeeld alleen op het lijstje met bedrijven omdat ze bang zijn om anders buiten de boot vallen? Dat zijn vragen die spelen in de praktijk.

Een samenwerking is wederkerig. Wanneer je als coöperatie dingen vraagt van bedrijfsleven, dan mag je ook zelf daaraan iets bijdragen. Een samenwerking vraagt ook van de coöperatie dat deze er serieus in staat. Draag je steentje bij om het te laten slagen. En, wees vanaf het begin duidelijk dat het geen verbintenis is voor altijd. Praat er bijvoorbeeld ook over dat je er ook van beide kanten een punt achter kan zetten. Het werkt zolang het werkt.

In het begin is het opstarten en gaat het om groeien van twee kanten. Dit vraagt om ruimte voor het maken van fouten en het gesprek daarover met elkaar blijven aangaan. Wanneer projecten groeien, kan er de behoefte ontstaan om samenwerkingen verder te formaliseren.

Lokaal bedrijfsleven

De (gemeentelijke) ambitie is vaak om zoveel mogelijk lokaal bedrijfsleven te betrekken. Maar uiteindelijk gaat het hebben van tevreden klanten voor. Deze kijken in eerste instantie naar prijs. Deze zal in ieder geval concurrerend moeten zijn. Daarnaast is kwaliteit belangrijk. Het kan zijn dat er binnen de eigen gemeente een bedrijf is dat gespecialiseerd is, maar wees ook niet bang om een bedrijf uit de regio in te schakelen. Een bewoner wil gewoon het beste aanbod. Dit zal dan ook vooraan moeten staan in de selectie.

Wanneer is het in ieder geval wel handig om een bedrijf uit de buurt te kiezen? Wanneer bedrijven vaker langs moeten komen, bijvoorbeeld voor onderhoud of het vervangen van glas. Dan willen bewoners liever een bedrijf uit de buurt, iemand waarvoor je de sleutel onder de deurmat durft te leggen.

Voor maatregelen waarvoor bedrijven specialistische apparatuur in huis moeten hebben, is de kans groter dat je verder moet kijken om deze te vinden. Denk aan het vullen van een spouwmuur. Dit hoeft ook maar één keer. Er komt een team dat de maatregel uitvoert en weer weg is. Dat gaat ook alleen met de juiste apparatuur.

ZZP-ers

In de wereld van de particuliere woningbouw wordt veel met ZZP-ers gewerkt. Je kunt er als coöperatie ook voor kiezen om met een ZZP-er in zee te gaan. Bedenk je dat een ZZP-er het werk met prima kwaliteit kan afleveren. Maar besef je ook dat deze waarschijnlijk minder toegang heeft tot bijscholing. Denk aan nieuwe technieken bij installaties en zaken zoals luchtdicht bouwen. Een ZZP-er heeft ook niet zomaar een vervanger bij uitval of een mogelijkheid om op te schalen wanneer de vraag groter uitvalt. Dit hoeft geen reden te zijn om het niet te doen, maar wees je bewust. Een optie is om samen te werken met ZZP-ers die onderling georganiseerd zijn of met een bedrijf. En hoe zit het met garanties bij beëindiging van de eenmanszaak?

Groter of kleiner bedrijf?

In het algemeen geldt, kies bedrijven uit op het formaat van het project. Bij grote spelers kan een project met particulieren onderop de stapel verdwijnen. Bij één- of tweepitters is er een risico dat zij moeite krijgen bij grote werkdruk. Er is een kans dat de vraag snel groeit. Dan kan het zijn dat alsnog een ander groter bedrijf bijgeschakeld moet worden. Maak daarom een realistische inschatting van de omvang van het project en het aantal deelnemers. Neem dit mee in de benadering van bedrijven.

Hoe ga je te werk?

Ga langs bij de bedrijven. Een kantoor en werkplaats van een bedrijf zeggen veel. Hierdoor krijg je een beeld van de sfeer binnen een bedrijf en je hebt de mogelijkheid werknemers te ontmoeten. Persoonlijk contact is een onmisbaar onderdeel bij het vormen van een samenwerking op basis van vertrouwen aan beide kanten. Leer elkaar kennen, wees nieuwsgierig en stel elkaar dus vragen. 

Welke vragen kan de energiecoöperatie stellen aan bedrijven? :

  • Is het bedrijf gecertificeerd of lid van een brancheorganisatie?
  • Hoeveel klanten hebben jullie binnen de gemeente?
  • Is er een vast contactpersoon voor de energiecoöperatie?
  • Wat weten jullie over de tevredenheid van klanten? Hebben jullie referenties?
  • Werken jullie voor contact met klanten met een CRM of klantvolgsysteem?
  • Zijn jullie zelf het uitvoerend bedrijf?
  • Werken jullie uitsluitend met eigen personeel? Zo niet, welk percentage is eigen personeel?
  • Met welke onderaannemers werken jullie?
  • Welke producten/materialen passen jullie toe bij een maatregel?
  • Heeft u minimaal 5 jaar uitvoeringservaring met de maatregel?
  • Heeft u ervaring met het type woningen waar de actie om gaat?
  • Wat hebben jullie bij jullie eigen pand aan verduurzaming gedaan?

Welke vragen kunnen bedrijven stellen aan de energiecoöperatie? :

  • Hoeveel mensen zijn er actief binnen de coöperatie?
  • Hebben jullie een meerjarenplan?
  • Hebben jullie financiering?
  • Hoe lang duurt deze actie?
  • Hoeveel andere bedrijven benaderen jullie?
  • Werken jullie met een bedrijvenpool? Of gaat het om collectieve inkoop met één verkozen bedrijf?
  • Is de gemeente erbij betrokken?
  • Is er een communicatiebureau betrokken?
  • Hoeveel energiecoaches/energieambassadeurs hebben jullie?
  • Zijn zij opgeleid?
  • Werken jullie met CRM?

Dit artikel is opgesteld in samenwerking met Robert Tersmette van de coöperatie Hoom.