Greenchoice is een commerciële, private onderneming die in 2001 wordt opgericht en anno 2016 duurzame energie levert aan ruim 400.000 klanten in Nederland. Greenchoice werkt samen met 46 energiecoöperaties en omstreeks 4.000 klanten zijn lid van een coöperatie. De coöperatie ontvangt daarvoor een vergoeding van de klant, waarmee nieuwe activiteiten kunnen worden opgezet.

Samenwerking

Jeroen Vanson is accountmanager lokale energieprojecten bij Greenchoice en onderstreept dat de samenwerking met coöperaties het hart van het beleid vormt. “We zien onszelf als een dienstverlenende schakel, die lokale coöperaties de levering en administratie uit handen neemt.” Greenchoice ondersteunt de coöperaties met marketingcommunicatie via materiaal (posters e.d.) voor tijdens bewonersavonden en lokale evenementen. Ook voert de onderneming landelijke campagnes ter promotie van lokale coöperaties en spoort ze bewoners aan om lid te worden van de coöperatie in hun woonplaats. De slimme redenering van Greenchoice is dat een coöperatieve klant gemiddeld een sterkere binding heeft dan een klant die zich rechtstreeks bij de leverancier meldt.


"De toekomstige energievoorziening van Nederland ligt bij de coöperatieve beweging"
Jeroen Vanson, accountmanager lokale energieprojecten Greenchoice

Jeroen-Vanson

Ondersteuning

Dankzij Greenchoice kunnen coöperaties zich professioneler presenteren en neemt de druk op vrijwilligers af. Toch groeit het aantal klanten dat via coöperaties aan Greenchoice wordt gekoppeld langzaam. Het feit dat coöperaties steeds meer doen aan de productie van duurzame energie is voor Greenchoice misschien nog wel interessanter. Zij kunnen de opgewekte stroom tegen – voor de coöperaties – aantrekkelijke voorwaarden inkopen. Veel coöperaties missen ervaring, capaciteit en kennis om projecten succesvol te ontwikkelen. Daarom biedt Greenchoice daarbij ondersteuning.

Ontwikkelingsmarkt

In de samenwerking worden geen afspraken gemaakt over het aantal klanten dat geworven moet worden of projecten die moeten worden ontwikkeld. Jeroen Vanson: “We zien de coöperatieve beweging vooral als een ontwikkelingsmarkt waarin we willen investeren. Niet alleen om bedrijfsmatige redenen, maar ook omdat onze visie is dat dit de toekomstige energievoorziening van Nederland wordt.”


Tips:

  • Als samenwerkingspartner kun je ondersteunen bij marketing & communicatie van de lokale coöperaties zelf
  • Meerwaarde van lokale coöperaties is de verbinding met bewoners
  • Coöperaties richten zich steeds meer op de productie van duurzame energie; dit biedt nieuwe mogelijkheden voor samenwerking

Dit artikel komt uit de publicatie Samen Slagen, een samenwerking met het Ministerie van Economische Zaken, RVO.nl, TU Delft en HIER opgewekt.