Overal in het land zijn energiecoöperaties en -initiatieven actief. Ieder met hun eigen verhaal en ontstaansgeschiedenis. Maar wat is nu eigenlijk het grotere, gemeenschappelijke verhaal? Wat willen we vertellen aan de mensen die nog niet bij deze burgerenergiebeweging zijn aangesloten? Hoe laten we zie dat de beweging groter is dan alleen jouw lokale energiecoöperatie of initiatief? En welke woorden kiezen we om hen te raken? Kortom: wat is het verhaal dat we met z’n allen zouden willen laten rondzoemen in het land?

De gemeenschappelijke verhalen van de burgerenergiebeweging

Samen met verschillende energiecoöperaties en energie-initiatieven is in co-creatiesessies de kern van het grotere, gemeenschappelijke verhaal boven water gehaald. Professionele storytellers hebben deze ingrediënten vervolgens samengevoegd tot een aantal aansprekende verhalen, speciaal geschreven om door jullie - lokale energiecoöperaties en initiatieven in Nederland - te worden gebruikt.

Er zijn in totaal zes verhalen beschikbaar: één algemeen basisverhaal en vijf meer gerichte verhalen. De tekst van elk verhaal kun je op maat maken voor je eigen initiatief.

Hoe gebruik je de verhalen?

De verhalen kun je gebruiken als basis voor jouw communicatie met jouw doelgroep. De teksten maak je op maat met specifieke informatie over jullie initiatief. Zo kunnen alle lokale initiatieven hun eigen verhaal vertellen en wordt tegelijkertijd het grotere verhaal gedeeld. Als alle lokale energiecoöperaties dit gedeelde verhaal gebruiken, wordt de beweging van onderop uiteindelijk beter herkenbaar. Zo worden we sterker en kunnen we nog meer mensen bereiken! Daarbij kun je de vijf verhalen die zich toespitsten op de verschillende drijfveren van mensen, gebruiken om juist jouw specifieke doelgroep aan te spreken. 

Concreet betekent dit:

  • Stap 1: Download hieronder (na het groene kader) de verhalen die het beste bij jouw doel en doelgroep(en) passen. 
  • Stap 2: Maak het verhaal op maat, vul de tekst aan. In de bewerkbare versie van de verhalen staat tekst in het zwart, blauw en grijs. De zwarte tekst is voor iedereen van toepassing en laat je idealiter staan De blauwe tekst kan voor iedereen verschillen, deze pas je aan zodat deze kloppend is bij jouw coöperatie of initiatief. De grijze tekst is bedoeld ter verduidelijking. Deze hoef je niet aan te passen en mag je voor je de tekst gaat communiceren, verwijderen. Een voorbeeld van hoe zo’n tekst er dan uit komt te zien, vind je in het groene kader. Let op: het is niet de bedoeling dat je de verschillende verhalen door elkaar heen gebruikt in één tekst. Kies steeds het meest passende verhaal voor de doelgroep die je op dat moment wilt bereiken.
  • Stap 3Gebruik het verhaal op jullie website, stuur het naar de gemeente of verspreid het in de buurt. Kortom, gebruik het in de communicatiemiddelen die je voor ogen hebt.

Oproep

Voor het evenement HIER opgewekt zijn wij op zoek naar initiatieven die aan de slag gaan met het gemeenschappelijke verhaal. Hoe werkt het in de praktijk? Lukt het om je eigen verhaal ervan te maken?

We horen het graag!

Neem contact op via info@hieropgewekt.nl 

 

Voorbeeld: Het basisverhaal van coöperatie Zon voor Ons*


Sluit je aan bij de positieve energiebeweging!

Er groeit een nieuwe beweging in Nederland, van mensen die net als jij geloven in de kracht van positieve energie. In de kracht van oneindige bronnen, zoals de wind en de zon. Wij zijn een lokale energiecoöperatie in Zon voor Ons en geven actief vorm aan deze beweging. Wij nemen het heft in eigen handen en dragen met onze energieprojecten bij aan een toekomstbestendige wereld.

Zo doen we dat

Onze energiecoöperatie wekt samen met medebewoners uit onze buurt groene stroom op. En dat levert ook wat op! Niet voor de energiegiganten, maar voor onszelf. Om de energierekening bij jou thuis te verlagen of zuinige lampen aan te schaffen voor het sportveld in de buurt. Zo stimuleren we de lokale economie en maken we de buurt een stuk groener.

Het slimme van Zon voor Ons

Geen plek voor zonnepanelen op het dak? Je bent niet de enige. En dat is het slimme van onze energiecoöperatie. Wij organiseren in de buurt een goede locatie voor duurzame energieopwekking, zoals het dak van de meubelboulevard of het weiland langs de snelweg. Leuk om te weten dat de windmolen waar je langsfietst, jouw stroom opwekt.

Doe ook mee!

Naast energiecoöperaties bestaat de positieve energiebeweging ook uit andere initiatieven, zoals bijvoorbeeld buurtadvies over energiebesparing. Je kunt op veel manieren meedoen. Kies als klant voor lokale groene stroom, word lid van een energiecoöperatie of begin zelf een energieproject. Wil je meer weten over Zon voor Ons? Bekijk onze website en neem contact met ons op.

Ben je benieuwd naar de andere energie-initiatieven in Nederland? Hier vind je een overzicht van alle lokale deelnemers van de positieve energiebeweging.

Sluit je aan bij de positieve energiebeweging!
* Fictieve coöperatie

Deel het verhaal van de positieve energiebeweging!

Nu is het aan jou. Ga aan de slag met onderstaande downloads en maak er jullie eigen verhaal van. Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op of lees de veelgestelde vragen. Veel succes!

Het basisverhaal

Het basisverhaal gebruik je in situaties waarin je je initiatief wilt voorstellen. Wat doen jullie? En van welke positieve energie beweging maken jullie onderdeel uit?

download het basisverhaal

1: Het verhaal ‘De tijd voor positieve energie is nu!’

Dit verhaal sluit vooral aan bij mensen voor wie ‘momentum’ een belangrijke drijfveer is:
Ken je dat? Mensen die wel mee willen doen maar waarbij het nooit het juiste moment lijkt te zijn? Laat hen weten dat dit het moment is om je aan te sluiten bij de positieve energiebeweging en benader hen met de tekst ‘De tijd voor positieve energie is nu!’.

download Het verhaal ‘De tijd voor positieve energie is nu!’

2: Het verhaal 'Groen is een kwestie van doen'

Dit verhaal sluit vooral aan bij mensen voor wie duurzaamheid een belangrijke drijfveer is:
Voor steeds meer mensen heeft het klimaat een hoge prioriteit. Duurzaamheid en groen handelen is dan waar je de focus op kan leggen in je communicatie. Kies voor deze doelgroep het verhaal ‘Groen is een kwestie van doen!’.

download het verhaal 'Groen is een kwestie van doen’

3: Het verhaal met ‘Doe het zelf, doe het samen’

Dit verhaal sluit vooral aan bij mensen voor wie zelfbeschikking een belangrijke drijfveer is:
Er zijn mensen die het graag zelf willen doen, onafhankelijk van grote of commerciële partijen. En daarom vinden ze deelname aan een lokale energiecoöperatie misschien best een goed idee. Overtuig hen met het verhaal ‘Doe het zelf, doe het samen’.

download Het verhaal met ‘Doe het zelf, doe het samen’

4: Het verhaal ‘Lokaal is ideaal’

Vooral in kleinere dorpen en gemeenschappen staat het lokale belang voorop. Het samen oppakken van projecten die voor de eigen buurt iets opleveren brengt de buurt bij elkaar en zorgt dat de leefbaarheid wordt vergroot. Staat bij jou in de buurt ook het lokale belang voorop? Kies dan voor het verhaal ‘Lokaal is ideaal’.

download Het verhaal ‘Lokaal is ideaal’

5: Het verhaal ‘Geld stroomt terug’

Vaak vinden mensen duurzaamheid best belangrijk, maar ze willen dan wel weten wat het hen financieel kost versus oplevert. Deze groep kun je het best bereiken met een duidelijke pagina op de website van jullie coöperatie met informatie over de prijs van deelname in vergelijking met de deelname aan alternatieve partijen. Ondersteunend kun je de tekst ‘Geld stroomt terug’ gebruiken.

download Het verhaal ‘Geld stroomt terug’

Veelgestelde vragen 

Waarom is dit verhaal geschreven?

Met een gedeeld basisverhaal wordt de beweging van onderop beter herkenbaar en daarmee uiteindelijk sterker. Samen creëren we een bodem waarop ieders eigen verhaal beter landt. Je kunt het verhaal gebruiken in algemene communicatiemiddelen zoals in folders, posters, presentaties of op de website. En je kunt het gebruiken bij gesprekken met nieuwe leden, investeerders of samenwerkingspartners.

Hoe kan ik dit verhaal gebruiken?

Ken je dat? Je staat op een verjaardag en iemand vraagt: leuk, die energiecoöperatie, maar wat doen jullie dan? Of je zoekt een aansprekende tekst om op de homepagina van de website te zetten maar waar begin je en waar haken mensen op aan? En hoe zorg je ervoor dat je in het eerste contact niet meteen in te veel technische en juridische details verstrikt raakt? Daar hebben we nu een eerste aanzet voor gedaan met dit verhaal. Zie het als een eerste kennismaking met jullie coöperatie als onderdeel van de landelijke energiebeweging. Het verhaal kun je gebruiken om mensen aan te spreken en geïnteresseerd te krijgen. Vertel het op de buurtborrel, zet het op je website of deel het op Facebook. En maak met een paar kleine aanpassingen van dit verhaal ook jouw verhaal!

De meer gerichte verhalen met afgestemde boodschappen lijken erg op elkaar, ga ik ze alle vijf communiceren?

Nee. Elke doelgroep heeft een andere behoefte en bij elke doelgroep werkt een andere benadering. Vanuit het inzicht dat verschillende mensen verschillende drijfveren hebben, hebben we de vijf afgestemde boodschappen geschreven. Zo bleek uit de co-creatie-sessies dat in een dorp in Friesland de meeste mensen aanhaken op basis van lokaal en sociaal belang, terwijl bij een energiecoöperatie in de Randstad bleek dat deelname vooral als rendabele investering werd gezien. We hebben op basis van de meest voorkomende drijfveren vijf afgestemde boodschappen geschreven. Zo kun jij zelf het verhaal gebruiken dat het best bij jouw doelgroep past.

Volgens mij speelt bij mij in de buurt meer dan één motivatie een rol. Hoe ga ik hier mee om?

Het kan natuurlijk zo zijn dat buurman X handelt vanuit financieel belang terwijl buurman Y juist zelfbeschikking heel belangrijk vindt. Door in gesprek te gaan met je buurtgenoten weet je wat hen bezighoudt en wat hun drijfveren zijn om wel of niet lid te worden van een energiecoöperatie. Hier kan je vervolgens op inspelen door hen te benaderen met een afgestemde boodschap.

Kan ik dit verhaal ook gebruiken als ik communiceer naar de gemeente of naar bedrijven?

Ja, dat kan! We hebben zelfs speciaal voor deze doelgroepen een alternatieve laatste alinea geschreven. Deze vind je onderaan aan elk verhaal. Zo kun je voor elke doelgroep de juiste afsluiting kiezen.

Ik vind het verhaal heel tof, maar het sluit niet helemaal aan bij ons initiatief. Kan ik het verhaal aanpassen?

Ja, je kan het verhaal zeker aanpassen. We hebben het verhaal zo proberen te schrijven dat je je er in kan herkennen. Maar mocht dit niet zo zijn? Geen probleem. Kies de stukjes die wel bij jullie initiatief aansluiten en vul het aan met jullie eigen verhaal.

Mag ik het verhaal helemaal zelf aanpassen?

Ja, dat mag maar we adviseren ten zeerste om de tekst alleen aan te passen op de plekken die we hebben aangeduid. Het verhaal is extra krachtig als door het hele land eenzelfde soort verhaal ‘rondzoemt’. Om dat te realiseren raden we jullie aan om het verhaal op de aangewezen plekken te personaliseren maar verder in tact te houden.

Hoe moet ik omgaan met de verschillende afgestemde boodschappen?

De afgestemde boodschappen zijn bedoeld om aan te sluiten bij de specifieke motieven van verschillende doelgroepen. Uit de co-creatie-sessies en aanvullend consumentenonderzoek kwam naar voren dat er verschillende beweegredenen zijn om mee te doen met de positieve energiebeweging. Vandaar dat we – naast het basisverhaal – vijf afgestemde boodschappen hebben geschreven, waarbij de nuances net even anders liggen.

Hoe weet ik wat de motieven van mijn doelgroep zijn (en dus welk verhaal ik moet gebruiken)?

Om erachter te komen welke motieven er bij jou in de buurt spelen is het belangrijk om in gesprek te gaan met buurtgenoten. Focus je daarom niet alleen op het delen van het verhaal van de coöperatie, maar luister ook goed naar de verhalen, motivaties en bezwaren van jouw buurtgenoten zodat je hier goed op in kan spelen.

In het verhaal wordt geschreven vanuit een energiecoöperatie die zelf opwekt, maar wij wekken (nog) niet op. Kunnen wij het verhaal ook gebruiken? 

Absoluut! Er is één basisverhaal, geschreven vanuit een energiecoöperatie die zelf energie opwekt. Hier hebben we voor gekozen omdat dit veruit het vaakst voorkomt. Wek je als coöperatie niet zelf op, maar geef je bijvoorbeeld alleen besparingsadvies? Ook jij maakt deel uit van deze belangrijke energiebeweging en met een paar kleine aanpassingen is het ook jouw verhaal! Je bent vrij het verhaal aan te passen, zodat het ook bij jou past. We hebben voor verschillende afzenders en doelgroepen al verschillende alternatieve teksten bedacht zodat je eenvoudig het verhaal kan aanpassen aan jouw eigen coöperatie.

Ik ben geen lid van een lokaal energie-initiatief, kan ik het verhaal ook delen?

Jazeker! Iedereen die de positieve energiebeweging een warm hart toe draagt mag het verhaal delen. Bijvoorbeeld als jij als gemeente samenwerkt met lokale energiecoöperaties of als je als bedrijf je dak beschikbaar stelt.

HIER opgewekt ging voor het verzamelen van deze verhalen het land in. In co-creatie sessies zijn we op verschillende locaties in Nederland met energiecoöperaties in gesprek gegaan om de kern van dat gemeenschappelijke verhaal boven water te halen. Waarom doen jullie wat jullie doen, wat zijn je drijfveren? En hoe kunnen we meer mensen aan laten sluiten bij de lokale energiecoöperaties? Met die ingrediënten zijn professionele storytellers aan de slag gegaan en ze hebben er een aansprekend verhaal van gemaakt!