Een goed bijgehouden website is essentieel voor een energiecoöperatie. Je bent immers een lokale organisatie en je wilt dat (potentiële) leden en partners je kunnen vinden. Maar wat maakt een website een goede website? Welke informatie moet er minimaal op te vinden zijn? Welke afwegingen maak je? We zetten het voor je op een rij.

1: Zelf aan de slag of een website laten maken?

Een website laten maken door een gespecialiseerd bureau levert een mooie website op, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Tegenwoordig zijn er ook veel CMS (Content Management Systemen) zoals wordpress of wix waar je gratis of tegen een klein bedrag per jaar je eigen website kunt maken. Je moet er wel even induiken, maar als je er even voor gaat zitten kan je zelf een mooie website maken. Misschien is er ook iemand in jullie netwerk die hier ervaring mee heeft?

2: Bedrijfsgegevens

Laat zien wie je bent. Ben je een rechtspersoon? Dan is dit de minimale wettelijke informatie die op een website moet staan is:

  • De naam van de onderneming;
  • Vestigingsadres (het adres zoals ingeschreven in de KvK, ook als dit een thuisadres is);
  • Contactgegevens (ten minste email);
  • KvKnummer;
  • BTWnummer.

Een telefoonnummer is niet verplicht, maar is wel servicegericht.

3: Vertel wat je doet en wie je bent

Kun je in een paar zinnen samenvatten wat jullie als energiecoöperatie doen? Wat je doelen zijn? Wat zijn de kernwaarden? Websitebezoeker aan je heeft? Houd het kort en simpel maar zorg wel dat het duidelijk is. Je zet deze informatie onder de knop ‘over’. Heb je projecten waarover je wilt vertellen? Zet deze dan op een andere plek op de website.

Een van de valkuilen is dat mensen geneigd zijn om teveel in detail te treden. Hierdoor is iemand die de organisatie nog niet (goed) kent sneller de draad kwijt. Je kunt hierbij gebruik maken van storytelling. Door in een verhaalvorm de wie, wat, waar van jullie club te gieten, maak je het voor de ontvanger van de boodschap makkelijker om te begrijpen. Ook kan je door middel van storytelling laten zien dat je onderdeel bent van een grotere beweging. HIER opgewekt heeft documenten waarmee je snel aan de slag kunt met storytelling. 

4: Call-to-action

De website is een goede plek om veel informatie kwijt te kunnen, maar het is ook goed om handelingsperspectief te bieden. Je wilt uiteindelijk dat de websitebezoeker zich inschrijft  voor een project of contact opneemt.

Een goede call-to-action is geschreven in de gebiedende wijs, is duidelijk en bevat zo mogelijk nog een magisch woord of urgentie (nu, meteen, direct, binnen één minuut). Hoewel je dit ook weer niet moet overdrijven. Een paar voorbeelden:

  • Meld je aan
  • Schrijf je meteen in
  • Plan nu een afspraak in
  • Vraag direct gratis aan

5: Huisstijl

Heb je al een huisstijl? Voer deze dan door in de website. Zorg wel dat het leesbaar blijft. Functionaliteit staat voorop! Heb je nog geen huisstijl, dan is het wel goed om hier eerst over na te denken. Wat wordt bijvoorbeeld jullie kleur? Een makkelijke opstap is het gebruiken van de kleuren uit jullie logo. Heb je nog geen logo? Lees dan hier hoe je tot een goed logo komt.

6: Gebruik kwalitatief goed beeldmateriaal

Met aantrekkelijk beeldmateriaal is de look & feel van je website al snel professioneler. Beeldmateriaal moet daarom groot genoeg zijn, zodat het niet te pixel wordt. Gebruik je beeldmateriaal van anderen? Check dan goed dat er geen auteursrechten op de foto zitten. Een paar tips voor gratis beelddatabanken:

Het nadeel is natuurlijk wel dat het geen persoonlijke foto’s zijn. Wil je eigen foto’s gebruiken voor je website? Dan is af en toe een fotograaf (uit je netwerk?) inschakelen een goed idee. Dit kan zijn voor belangrijke momenten, zoals het openen van een zonnepark. Maar je kunt ook een keer met een fotograaf op pad om specifieke foto’s te maken van bijvoorbeeld het bestuur, zonnepanelen, je windmolen of zonnepark. Let wel op met het gebruiken van foto’s waar mensen op staan als hier geen toestemming voor gegeven is.

Gebruik de foto’s ook in het juiste bestandsformaat. Hierover lees je meer in dit artikel.

    7: Do & Don’ts

    Do:

    • Zorg voor een goed leesbaar lettertype en –grootte.
    • Om de website goed op een smartphone te kunnen gebruiken, dient de website responsive te zijn. Het beeld past zich dan aan het scherm aan waarop de website wordt getoond.
    • Contactformulier
    • Heb je een nieuwsbrief? Zorg dat mensen zich makkelijk kunnen inschrijven.
    • Zorg dat alle informatie actueel is.
    • Houd complexe dingen simpel. Iedereen moet het kunnen begrijpen.
    • Een moderne look & feel.

    Don’t

    • Gebruik van gifbestanden
    • Muziek op de website
    • Geen logo zichtbaar of logo is verwerkt in een afbeelding. Zie ook dit artikel.
    • Links die niet meer werken.
    • Afbeeldingen die niet aantrekkelijk zijn om te zien. Een foto van een vergadering is voor de lezer van de informatie meestal geen waardevolle toevoeging. Blijf nadenken over de ontvanger van de boodschap dus.
    • Alleen maar zenden. Probeer je juist in te leven in de lezer. Wat wil hij of zij weten? Wat heeft die persoon nodig?