Bij de opening van een zonnepark of oprichting van je coöperatie wil je graag aandacht krijgen in lokale media. Hoe pak je dat aan? We geven je vijf tips.

1: Zorg voor nieuws en creëer een moment

Goed om je af te vragen voordat je media gaat benaderen: wat voor nieuws heb ik te melden? Dat kan de start van een project zijn, of de opening van een zonnedak. Wat goed werkt is het creëren van een moment bij de opening van je project. Zorg voor een gezellig feestje, nodig prominente bewoners uit en maak foto’s. Natuurlijk nodig je ook de leden uit, een goed moment om je energiecoöperatie op de kaart te zetten.

2: Maak een plan

Voorbereiding is het halve werk. Leg een contactlijst aan van lokale media die je wilt bereiken. Contactpersoon of redactieadres, email, telefoonnummer. Bedenk wanneer je zou willen dat het bericht geplaatst wordt. Ga dan bij alle media na wanneer de sluitingstermijn is. Je kunt je alleen richten op lokale weekkranten, maar vergeet ook sociale media niet.

3: Stuur een persaankondiging

Een persaankondiging is een uitnodiging die je ruim voor de opening rondstuurt naar de pers. Vermeld wat er gaat gebeuren en hoe laat, zodat ze langs kunnen komen. Vraag om een bevestiging van hun komst, en zorg dat je op de dag zelf iemand de media begeleidt.

4: Schrijf een persbericht

Maak een persbericht met daarin alle feiten op een rijtje, zodat media op basis hiervan een bericht kunnen maken. Deze elementen moeten er in ieder geval in terug komen.

  1. Vermeld in de eerste regel en in de emailtitel het woord Persbericht, zo wordt je bericht niet voor iets anders aangezien.
  2. Kies een korte titel die je bericht goed samenvat.
  3. Leg in je bericht jullie hele verhaal uit en gebruik de 5 W’s, wie, wat, waar, waarom en wanneer.
  4. Sluit je bericht tenslotte af met meer informatie, gegevens van de contactpersoon etc.

Stuur je beeldmateriaal mee? Zorg dan voor een goede kwaliteit, en stuur het bericht niet in pdf (dat is wat bewerkelijker om over te nemen voor media).

5: Denk aan nazorg

Plan een nabelronde in, om de meest relevante media nog op je persbericht te attenderen.