In een minuut besparen door de cv-temperatuur te verlagen

zet-m-op-60-urgenda

Een simpele, maar effectieve maatregel om energie te besparen is het verlagen van de cv-keteltemperatuur. Aangezien deze laagdrempelige actie geen financiële investering vergt, is het ook interessant voor mensen met een krappe beurs. Een mooie manier om een wat bredere doelgroep kennis te laten maken met jouw initiatief.  

Waarom de temperatuur omlaag? 

De meeste mensen verwarmen hun woning nog met een cv-ketel. Deze wordt bij de installatie op de fabrieksinstelling van zo’n 80ºC gezet. Zo weet de installateur zeker dat ieder huis altijd goed warm wordt – ook een slecht geïsoleerd huis bij -15ºC. Maar de meesten van ons hebben voldoende geïsoleerde woningen en echt koude dagen zijn zeldzaam, die hoge temperatuur is dus voor de meesten nooit nodig. 

HR-ketels werken efficiënter op een lagere temperatuur. Het is vooral belangrijk dat het retourwater na zijn reis door de radiatoren de cv-ketel weer in vloeit, onder de 58ºC is. Alleen dan haalt een HR-ketel zjin hoge rendement. Bij een keteltemperatuur van 80ºC koelt het water meestal niet genoeg af in de radiatoren, waardoor er geen extra rendement behaald kan worden.

Kant-en-klare campagnematerialen van Zet ‘m op 60 

Urgenda heeft voor de Zet ‘m op 60 campagne allerlei communicatiematerialen ontwikkeld die je als initiatief kunt inzetten om deze bespaarmaatregel onder de aandacht te brengen. Van een artikel voor in de nieuwsbrief en posts voor op sociale media, tot bewerkbare flyers. Bovendien vind je op de campagnewebsite voor alle cv-ketels een (heel) kort instructiefilmpje, zodat iedereen kan zien hoe het verlagen van de temperatuur specifiek voor z'n eigen cv-ketel in z’n werk gaat.  

Veel mensen zullen in de eerste instantie misschien denken: laat dat maar aan de monteur over. Maar eerlijk waar, het is zo simpel – een kind kan het doen. Binnen een minuut is het gepiept en je kan er veel gas mee besparen. Dat levert per huishouden al snel tientallen euro’s per jaar op en – niet onbelangrijk – een mooie CO2-reductie.

Bij een grote actie om de campagne in 2021 af te trappen maakten al zeker 60 coöperaties gebruik van de toolkit, met groot succes. Inmiddels hebben al meer dan 200.000 mensen via de site hun ketel op 60 graden gezet.  

Verwarmingstest voor lagetemperatuurverwarming 

Voor de mensen die al iets verder durven te denken, kan de verwarmingstest van Milieu Centraal een mooi experiment zijn. Met deze test kunnen ze onderzoeken of hun cv-systeem al geschikt is voor lagetemperatuurverwarming door middel van bijvoorbeeld een warmtepomp. Mogelijk komen ze er gedurende het stookseizoen achter dat de radiatoren het huis niet goed opgewarmd krijgen met een lage cv-keteltemperatuur en moeten ze nog wat maatregelen treffen voordat de woning klaar is voor lagetemperatuurverwarming.

Hoe pak je het aan? 

  • Maak gebruik van de bestaande campagnes! Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk en maak gebruik van de aanwezige materialen. Voor Zet ‘m op 60 is een communicatie toolkit en campagnewebsite beschikbaar. Met kleine aanpassingen kan je de informatie uit de toolkit personaliseren zodat de berichtgeving goed bij jouw eigen energie-initiatief past. Om deel te nemen aan de verwarmingstest kun je mensen wijzen op de website van Milieu Centraal, waar ze zich kunnen inschrijven voor de test. 
     

  • Kies een goed moment om te communiceren. Hoewel het verlagen van de cv-keteltemperatuur altijd een goed idee is, zijn mensen er midden in de zomer waarschijnlijk niet zo mee bezig. Maar in september, als het stookseizoen weer in aantocht is, zijn mensen zich bewuster van hun stookgedrag en de kosten die het met zich meebrengt. Een goed moment dus om een dergelijke actie te verspreiden.
     

  • Bepaal op welke plekken je aandacht vraagt. Een boodschap blijft beter plakken als iemand deze op verschillende manieren / momenten tegenkomt. Heb je een beetje budget? Verspreid wat posters en/of flyers bij bijvoorbeeld lokale sportverenigingen. En denk naast de logische plekken om je berichten te delen (zoals website, nieuwsbrief, sociale media, lokale pers) bijvoorbeeld eens aan het vinden van een bekende lokale ambassadeur die de maatregel zelf uitvoert en zijn/haar ervaring deelt met de achterban.  
     

  • Bied hulp aan. Sommige vinden het misschien te spannend om zelf aan de instellingen te komen. Bied daarom bij het verspreiden van je campagneboodschap aan om te helpen en maak dan ook van de gelegenheid gebruik om met mensen kennis te maken. Zo kan je meer te weten komen over wat hun behoeftes zijn als het gaat over de energietransitie. Informeer ze over wat jouw initiatief nog meer voor ze kan betekenen. 
     

  • Het is niet permanent. Verlaag de drempel door mensen te laten weten dat de aanpassing eenvoudig is terug te draaien. Zijn ze niet tevreden met de lagere temperatuur, dan kan ‘ie gewoon weer omhoog. Geef aan dat jouw initiatief in dat geval mee kan denken over andere manieren om de energierekening omlaag te brengen. 
     

  • Geef het door. Spoor mensen aan om hun ervaring met de actie te delen met buren en bekenden. Een goed verhaal van de overburen kan net dat zetje geven om tot actie over te gaan: mond-tot-mond reclame is de beste reclame. 
     

  • Veelgestelde vragen. Zet 'm op 60 heeft een pagina met veelgestelde vragen en ook Milieu Centraal stelt meer informatie beschikbaar. Weet deze pagina’s te vinden als mensen je benaderen met vragen tijdens de actie. Bekijk deze zelf ook voordat je met de actie start, en stel de vragen die je zelf nog hebt aan de afzenders van de campagnes. 
     

  • Nieuwsbrief. Geef mensen de mogelijkheid om zich aan te melden voor jullie nieuwsbrief voor meer interessante (bespaar)acties. 
     

  • Verzamel feedback. Vraag na afloop van de actie naar de ervaringen van mensen om inzicht te krijgen in wat wel en niet werkt. Waar hebben ze van jullie actie gehoord? Wat was hun reden om deel te nemen? Is het resultaat goed bevallen? Hebben ze het aan anderen aangeraden? Deze info kan je gebruiken bij een volgende actie.  

Tips voor als het huis niet goed opwarmt  

Wordt het huis niet meer goed warm bij een lagere cv-watertemperatuur? Dat kan verschillende dingen betekenen. Ten eerste is de kans groot dat er geen goede waterzijdige balans is in de radiatoren. Waarschijnlijk merk je dan dat sommige radiatoren prima opwarmen, maar andere te koud blijven. Dit probleem is op te lossen door de installatie waterzijdig in te regelen. Vind alles wat je moet weten over het waterzijdig inregelen van cv-installaties én een uitgebreide, praktische handleiding op deze pagina.

Ten tweede kan het zijn dat het huis te veel warmte verliest en het nodig is de isolatie te verbeteren. Helpt dit allemaal niet, dan is het ten slotte mogelijk dat het ontwerp van het afgiftesysteem ontoereikend is om de woning goed op te warmen en moeten er onderdelen vervangen of bijgeplaatst worden. Hiervoor kan een bewoner het beste de hulp inschakelen van een installateur. 

Voor wie liever niet met een van bovenstaande oplossingen aan de slag gaat, is het natuurlijk ook altijd mogelijk om de temperatuur weer terug te draaien naar de oude instelling. Dat kan eventueel ook tijdelijk, als het heel koud is buiten.

Is het probleem dat het huis te traag opwarmt in de ochtend of wanneer je thuiskomt van werk? Dan is het ook altijd nog een oplossing om de verwarming wat eerder te laten beginnen met opwarmen. Dat kan ingesteld worden met behulp van een klokthermostaat of slimme thermostaat, zo hoeft de cv-keteltemperatuur niet weer omhoog. Dit is ook een belangrijke oplossing voor hen die willen testen of het huis met een lagere cv-keteltemperatuur warm blijft omdat ze een warmtepomp overwegen. 

Op de hoogte blijven?

Ontvang tips, artikelen, nieuws en meer! Geef hieronder aan welk thema je voorkeur heeft.

Lees voor meer informatie ons privacybeleid
Lijsten